بیمه آسانسور

نکاتی مهم در مورد تهیه بیمه آسانسور

asansor1 1

با توجه به این که آسانسور در ساختمان های مسکونی، سازمان‌ها و ادارات  مورد بهره برداری قرار می گیرد و استفاده از این وسیله پراستفاده ممکن است خسارات جانی و مالی مختلفی را داشته باشد. برای جبران همه هزینه‌ها وخسارت‌های جانی و مالی داشتن بیمه آسانسور می‌تواند بخشی از نگرانی های چنین حوادثی را کم کند.

بیمه آسانسور چیست و به عهده چه کسانی است؟

تهیه بیمه آسانسور برای همه ساختمان‌های اداری و تجاری و مسکونی معمولا بر عهده مدیر ساختمان می‌باشد. چرا که اگر اتفاقی پیش آید که خسارت جانی و یا مالی به همراه داشته باشد مالک، مدیر ساختمان، شرکت های سرویس و نگهداری آسانسور مسئول حادثه هستند و باید خسارت پیش آمده را جبران نمایند. از این رو تهیه بیمه آسانسور برای پرداخت چنین خساراتی علی رغم اجباری نبودن این بیمه نامه، لازم و ضروری می‌باشد.

وظایف مدیران ساختمان و مجموعه در رابطه با بیمه آسانسور چیست؟

همه مدیران ساختمان از زمان نصب و راه اندازی  و در زمان استفاده از آسانسور وظایفی را بر عهده دارند که باید به صورت دوره‌ای تمامی موارد ذیل را انجام دهند:

آسانسور‌ها از زمان نصب و راه اندازی اولیه باید از لحاظ داشتن گواهی استاندارد از موسسه استاندار ایران بررسی و کنترل شوند چرا که برای تهیه پایان کار ساختمان از شهرداری، داشتن گواهی استاندارد آسانسور الزامی می‌باشد.

هر مدیر ساختمانی بایستی برای سرویس و نگهداری آسانسور با شرکت های معتبر که دارای مجوز فعالیت از وزارت صنایع و معادن هستند ، قرارداد سالیانه داشته تا در زمان های مقرر برای بررسی آسانسور مراجعه کرده و بررسی های لازم برای سلامت آسانسور را انجام دهند.

خرید یک بیمه مسئولیت آسانسور از یک شرکت معتبر بیمه ای برای تمامی آسانسور هایی که در ساختمان نصب هستند باید از طرف مدیر ساختمان انجام شود.

ممکن است که هر ساختمان دارای دو نوع آسانسور نفر بر و حمل بار باشد که بر اساس مشخصات هر آسانسور باید بیمه آسانسور توسط مدیر ساختمان تهیه شود.

آیا بیمه مسئولیت آسانسور الزامی است؟

بیمه مسئولیت آسانسور بیمه نامه اجباری نیست اما به خاطر اتفاقاتی که ممکن است به هر دلیلی در زمان استفاده از  آسانسور پیش بیاید داشتن بیمه آسانسور الزامی به نظر می رسد. اما از نظر قانون الزامی برای خرید بیمه مسئولیت آسانسور وجود ندارد.

   بیمه آسانسور بیشتردر چه مراکزی کاربرد دارد؟

در همه ساختمان‌های اداری، تجاری و مسکونی چند طبقه استفاده از آسانسور برای سهولت در رفت و آمد یکی از وسایل ضروری برای زندگی بوده و تبدیل به یکی از تاسیسات اصلی هر ساختمان شده است. از این رو هر ساختمانی که آسانسور نفر بر و یا آسانسور حمل بار داشته باشد بهتر است که بیمه آسانسور داشته باشد.

پوشش‌ها و سقف تعهدات به چه صورت است؟

در بیمه آسانسور بر اساس مشخصات و ظرفیت هر آسانسور و پوشش‌های مورد درخواست بیمه گذار تعهدات آن بیمه نامه مشخص می‌شود. به عنوان مثال در هر آسانسور نفر بر، تعداد افراد مجاز به صورت ظرفیت آسانسور در مشخصات فنی آسانسور ذکر شده است و بیمه نامه دقیقا”  بر اساس این مشخصات از سوی شرکت بیمه صادر می‌شود. اما در بیمه های آسانسور حمل بار بیمه گذار می‌تواند علاوه بر پوشش جانی پوشش مالی را نیز برای بیمه نامه خود خریداری نماید.

پوشش‌های جانی و مالی بیمه مسئولیت آسانسور عبارتند از:

پوشش فوت

پوشش نقص عضو

پوشش هزینه های پزشکی

پوشش خسارت مالی برای آسانسورهای باربر

میزان تعهدات در هر بیمه نامه بر اساس شرایط و مشخصات آن آسانسور و شرایط درخواست بیمه گذار مشخص می‌شود.

مبلغ بیمه آسانسور چطور محاسبه می‌شود و چقدر است؟

معمولا” استعلام هزینه بیمه آسانسور بر اساس چند فاکتور زیر محاسبه می‌شود:

نوع کاربری آسانسور

ظرفیت آسانسور بیمه شده

میزان تعهدات مورد درخواست بیمه گذار

تعداد طبقات توقف

سن آسانسور و …

برای خرید بیمه آسانسور حتما باید بیمه گذار فرم پیشنهاد بیمه مسئولیت آسانسور توسط بیمه گذار بر اساس مشخصات کامل آسانسور مورد بیمه از قبیل ( نوع درب طبقات، نوع درب کابین، نوع موتور گیربکس، نوع اجزاء تشکیل دهنده تابلو فرمان، نوع ترمز و سال نصب) تکمیل شود. تعداد طبقات، ظرفیت، نوع کاربری و آدرس ساختمان مورد بیمه ، نحوه سرویس و نگهداری آسانسور،  میزان تعهدات درخواستی بیمه گذار همه مواردی هستند که باید از سوی بیمه گذار به شرکت بیمه گر اعلام شود.

شما می‌توانید با ارسال فرم درخواست خرید بیمه آسانسور ، منتظر تماس کارشناسان بیمه “ما” باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *